Un operator RSVTI se întâlnește în activitatea lui cu o mare diversitate de mașini de ridicat, instalații sau echipamente (o sa le numesc în continuare instalații), atât din domeniul I.P. cat si din domeniul I.R. Unele dintre acestea sunt mai des întâlnite, de exemplu stivuitoarele, transpaleții sau recipientele metalice sub presiune, din dotarea compresoarelor.În aceste cazuri, nu prea există dubii, RSVTI-stul știe cum se face supravegherea instalației, cine face AF sau VTU și de asemenea, cum și cine face autorizarea sau acceptarea personalului deservent.
Recent am întâlnit o categorie de instalații despre care nu s-a prea vorbit până acum.
Este vorba de platformele (obloanele) hidraulice ridicătoare, din componența camioanelor și camionetelor.
În primul rând trebuie să răspundem la întrebarea:
Intră aceste instalații sub incidența Legii 64-2008?
Să vedem. Sunt dispozitive hidraulice folosite la ridicarea mărfurilor pe verticală (…si a persoanelor? – NU!) .
Deși sunt montate pe camioane, nu sunt exceptate în mod explicit in Prescripția tehnică R1-2010, cum sunt, de exemplu, buteliile metalice sub presiune, ce fac parte din sistemul de frânare al autovehiculelor.
Concluzia este că aceste instalații, ce fac parte din categoria platformelor ridicătoare, intră sub incidența ISCIR și supravegherea lor este reglementată de PT R1-2010.
În plus, referitor la platforme, este în vigoare si Comunicatul Inspectorului de Stat Șef Marian Raducanu, din data de 06.02.2013:
“ Comunicat privind efectuarea verificărilor tehnice la platforme ridicătoare nedeplasabile/deplasabile pentru persoane și/sau materiale :
… 2) pentru platformele ridicătoare nedeplasabile/deplasabile pentru persoane și/sau materiale cu Sn≤1t, admiterea funcționării (la prima punere în funcțiune și periodic în exploatare) se va efectua de către operatorul RSVTI al deținătorului/utilizatorului, în conformitate cu cerințele PT R1-2010; “
Deci, ținând cont de acest comunicat, RSVTI-stul, este abilitat sa efectueze atât AF, cat si VTP pentru platformele ridicătoare, indiferent de sarcina nominala.
Obloanele hidraulice sunt de mai multe tipuri: normale, rabatabile sau pliabile, si se regăsesc nu numai în dotarea camioanelor de marfă ci și în cea a microbuzelor.
Acționarea obloanelor/platformelor este de trei tipuri: Acționare din manetele amplasate pe distribuitorul hidraulic, acționare electrica prin comanda pe cablu sau acționare prin telecomanda radio.
RSVTI-stul, trebuie să se asigure că oblonul hidraulic îndeplinește condițiile de Admitere a funcționării, adică: are Carte tehnică, cu instrucțiuni de exploatare si service, are Declarația de Conformitate de la producător si că durata de viată nu este depășită.
De asemenea trebuie să se asigure că societatea deținătoare are contract de întreținere cu o societate autorizată. Această societate va întocmi un P.V de probe de casă, în urma unei verificări efectuate la instalație.
Aceste condiții fiind îndeplinite, poate întocmi P.V. de Admitere a Funcționării și poate completa un Registru de supraveghere.
Dacă oblonul/platforma nu are Declarația de conformitate de la producător, este necesară întocmirea unei Verificări tehnice în utilizare pentru investigații/examinări cu caracter tehnic.
Referitor la deserventul platformei, care este de obicei șoferul camionului, acesta trebuie instruit ca manevrant platformă ridicătoare, de către RSVTI, apoi trebuie testat teoretic si practic. Nu uitați de fișa de aptitudini de medicina muncii, cu mențiunea „Apt pentru prestarea ocupației de manevrant platformă ridicătoare.
Instruirea , conform CR8-2009, cuprinde:
- Partea teoretică – 10 ore.
- Partea practică – 6 ore.
- Verificarea însușirii cunoștințelor – 1 oră/candidat.
Toate acestea fiind îndeplinite, RSVTI-stul va elibera o adeverința de manevrant, cu valabilitate de un an.
Atenție la încă un aspect. In majoritatea cazurilor, șoferul, manevrantul platformei ridicătoare va lucra si cu o transpaletă hidraulică cu acționare manuală, cu care va aduce marfa pe platforma ridicătoare.
Asta înseamnă ca va trebui reluată procedura de instruire-acceptare și pentru meseria de manevrant transpaletă.
In discuțiile avute cu un coleg, unul din cei mai buni RSVTI-ști, acesta mi-a spus ca a întâlnit obloane hidraulice, care nu au din fabricație tăblița de identificare ca instalație separată de camionul din care fac parte, și nici documentație elaborată de producător. El spunea ca acestea ar trebui sa nu fie considerate instalații supuse reglementărilor ISCIR, similar cu mașinile de transportat containere de gunoi, care ridică tot hidraulic aceste containere.
Dar, o adresă trimisă de fosta conducere a ISCIR, în august 2015, către toate IT ISCIR din țară, ca răspuns la o solicitare de precizări, menționează foarte clar că platformele de tip oblon hidraulic ridicător sunt asimilate platformelor autoridicătoare pentru materiale, și se supun reglementărilor legii 64/2008 republicată.
Asa ca, drag coleg RSVTI-st, verifica dacă în societățile pe care le „păstorești” sunt camioane sau microbuze cu obloane/platforme ridicătoare și treci la autorizarea lor și a deservenților.
Nu sta degeaba, că degeaba stai ! 🙂
3 comentarii la „Obloanele hidraulice montate pe camioane – Se autorizeaza sau nu?”
din pacate legislatia este stufoasa, proasta, neadaptata la realitatile economice
eu ca RSVTI daca ma duc la o firma de distributie care are, sa zicem doua camioane cu platforma, si doi transpaleti, plus 2 soferi si 2 necalificati, si zic patronului ca R1-2010 prevede anumite autorizatii si mai vin si cu CR8 care prevede pregatirea manevrantiilor , o sa-mi zica ceva de dulce……
nu am vazut nicio firma cu AF la platformele de la camion, cu registru de supraveghere la acele platforme, in plus sa mai fie si completat, cu sofer autorizat ca manevrant platforma si transpalet…….
la mobilitatea fortei de munca din ziua de azi, nu vad rostul unei CR8 atit de stufoasa si de proasta! (sa zicem ca sunt manevrant platforma si transpalet la firma X, si ma mut la firma Y-pentru un salar mai bun-pe aceeasi pozitie, aici iar trebuie sa fac 16 ore + 16 ore conform CR8 curs de instruire pentru manevrant platforma si manevrant transpalet…..Chiar credeti ca cineva face asa ceva? Sa fim seriosi…..)
toata legislatia in domeniu trebuie schimbata si adaptata realitatii economice!
macaragiul care are curs de macaragiu mai trebui instruit si ca legator de sarcina, desi in cursul de macaragiu exista un modul de legare a sarcinilor si a elemntelor de legare
stivuitoristul care manevreaza o platforma mobila (destul de rar….) trebuie sa faca un curs de 16 ore…… (o alta aberatie……)
apropo, fiecare specializare necesita control medical, alti bani, alta distractie!
cind am mentionat aceste lucruri directiunii, pentru a aloca fondurile necesare s-au uitat la mine ca la felul 4……
Suntem ceea ce suntem penttru ca vrem sa fim asa!
Manuel, ai dreptate ca CR8 trebuie revizuit din temelii.
Dar pana atunci, nu este destul ca ai spus Directorului ce ar trebui sa faca, este necesar sa ii transmiti in scris, cu detalierea consecintelor ce decurg din nerespectarea prescriptiilor, iar daca hotaraste sa nu faca autorizatiile raspunderea o va purta el.
Dar atat timp cat nu ai dovada ca i-ai comunicat aceste lucruri raspunderea e la tine.
In prima situatie de control sau Doamne fereste de accident, va spune ca nu a stiut ce obligatii are si va da vina pe tine.
Mare atentie!
Referitor la autocamioanele pe care sunt montate echipamente care ridica containare va comunic ca printr-o adresa oficiala, IT ISCIR precizeaza ca aceste instalatii se autorizeaza de CNCIR SA si se deservesc de macaragii autorizati, ce parere aveti?