Istoria macaralelor
Dex online: MACARÁ, macarale, s.f. Aparat, dispozitiv sau sistem tehnic construit pe principiul scripeților, cu care se ridică (și se deplasează) greutăți (mari) pe distanțe scurte. – Din limba turca: makara. In limba engleza, macara = crane, iar cuvântul crane provine de la pasarea, cu gatul alungit, cu același nume.
Istoria macaralelor începe cu câteva secole înainte de Hristos, iar primele macarale se pare ca au fost ciuturile fântânilor. Din ce am găsit eu pe internet, egiptenilor li se atribuie prima folosire a ciuturilor, pentru folosirea apei din fântâni, la irigarea culturilor din zona Nilului. Având în vedere ca teritoriul tarii noastre este recunoscut de tot mai multi ca fiind „leagănul civilizației mondiale”, ca poporul nostru a folosit scrierea cu 1000 de ani înaintea Sumerienilor (vezi tăblițele de la Tartaria) , mie îmi place sa cred ca primele ciuturi au fost folosite pe teritoriul vechii Dacii, iar ca dovada uite o fotografie a unei vechi ciuturi din zona Banatului. 🙂 .
Primele macarale, de fapt primii scripeți, apar în Grecia la sfârșitul secolului 6 – începutul secolului 5 ÎdC. Deși scripetele simplu, nu mărește forța de ridicare, faptul ca tracțiunea se face în jos, nu numai ca este mai comoda, dar asigura și o forță mai mare. ( 250 N fata de 150 N, conform sursei ) (Sursa foto: aici)
Nu a trecut mult timp pana s-a descoperit scripetele multiplu, ce amplifica forța de acționare, în detrimental lungimii funiei folosite. Romanii au continuat dezvoltarea macaralelor, în timpul Evului Mediu, pentru a construi catedralele masive dar și pentru încărcarea și descărcarea navelor în majoritatea porturilor. In antichitate, primele macarale au fost actionate de forta omului si apoi de forta animalelor.
Aceste tipuri de macarale au fost descrise de Marcus Vitruvius Pollio in a zecea carte din „Ten Books on Architecture”, scrisa in 30-20 IdC. ( Sursa )
Filippo Brunelleschi, un arhitect genial, dar și un inginer mecanic strălucit a modernizat macaralele simple ce funcționau în acel moment, pentru a putea începe ridicarea Domului Santa Maria del Fiore, din sec.15.
Brunelleschi a inventat macaraua cu 3 viteze și 2 sensuri, o macara acționata de o pereche de boi. Tot lui i se poate atribui inventarea primei macarale turn, pe care a denumit-o „Castello” Mașinăriile lui inovatoare au fost admirate de mulți ingineri din cei care i-au urmat. Un astfel de inginer a fost un ucenic tânăr, pe nume Leonardo da Vinci. El a fost fascinat de invențiile lui Brunelleschi și a proiectat propriile sale mașini de ridicat.
Leonardo a inventat prima macara pivotanta, cu rulmentul central compus din mai multe roti din lemn. De asemenea a inventat macaraua cu vinci central. In afara macaralelor folosite la construcția clădirilor, s-au dezvoltat macaralele portuare, acționate de asemenea de forța omului sau a animalelor. Pana în secolul 18, odată cu începerea revoluției industriale, nu au fost modernizări notabile în domeniul macaralelor.
Ulterior, au apărut macaralele montate pe vagoane de cale ferata, macaralele montate pe vapoare, iar mai tarziu, cele montate pe camioane.
Prima macara hidraulica a fost inventata de W. Armstrong în jurul anului 1845, în nord-estul Angliei. Acesta funcționa cu apa.
Producția macaralelor s-a diversificat, au apărut macaralele acționate de forța aburului. De la începutul secolului 20 pana în zilele noastre a urmat o perioada din ce în ce mai prolifica pentru industrie în general, dar și pentru domeniul macaralelor, acestea devenind din ce în ce mai puternice și mai specializate.
Descoperirea motorului electric în anul 1834, de catre americanul Thomas Davenport, a deschis calea acționărilor electrice. Au apărut astfel și primele sisteme de siguranță în componenta macaralelor. De asemenea industria electronica și-a spus și ea cuvântul, macaralele devenind din ce în ce mai automatizate. Prima acționare a macaralei prin telecomanda s-a realizat în jurul anului 1980. Astăzi pe pupitrele operatorilor sunt afișate sarcina din carlig, raza de lucru, înălțimea, etc. făcând manevrarea macaralei mult mai ușoară și mai sigura. In șantierele cu mai multe macarale sunt utilizate sisteme anti-coliziune si se măsoară viteza vântului de către anemometrele instalate pe macarale.
Cea mai puternica macara din lume, în prezent este considerata macaraua portal de 20.000 de tone numita Taisun, montata în 2009 într-un șantier naval din China. Bineînțeles ca acest record va fi doborât în curând, alte macarale vor fi mai puternice si mai performante. Închei articolul cu încă câteva fotografii cu macarale mai vechi culese de pe internet. Sper sa nu se supere autorii ca nu mai mentionez sursa acestora.