Ghid practic de autorizare a masinilor de ridicat -Second hand

stivuitor            În ultimii ani, datorită condiţiilor economice din ţară noastră, s-a constatat o creştere a numărului de utilaje second- hand achiziţionate de firmele româneşti, în special, dar şi aducerea în filialele din România a utilajelor second-hand de către firmele străine .

În timpul activităţii de RADTP  IR şi RADTE IR şi operator RSVTI, am întâlnit o serie de situaţii legate de achiziţionarea şi apoi autorizarea maşinilor de ridicat second hand, în cadrul societăţilor deţinătoare.

În cele mai multe cazuri, autorizarea acestor instalaţii se realizează uşor, deoarece acestea sunt însoţite la intrarea în ţară, de documentele originale şi unele deţin şi Certificate de conformitate CE, procedura de autorizare în ţară noastră fiind astfel mult simplificată, conform prevederilor prescripţiilor tehnice ISCIR în vigoare.

Totuşi, având în vedere condiţiile diverse în care maşinile de ridicat second- hand au fost şi sunt achiziţionate, se întâlnesc multe situaţii în care, RSVTI-stul trebuie să se asigure că deţine,  sau poate obţine, toate documentele necesare autorizării funcţionarii maşinii de ridicat.

Am constatat de multe ori, că la achiziţionarea sau introducerea maşinilor de ridicat în România, RSVTI-ştii nu sunt consultaţi, iar serviciul de achiziţii nu solicită furnizorilor de utilaje second- hand, documentaţia de însoţire a utilajului, absolut necesară în vederea autorizării instalaţiei în România.

De aceea operatorul RSVTI, trebuie să convingă ulterior conducerea societăţii, că sunt necesare cheltuieli suplimentare cu servicii de traducere, de întocmire a cărţii tehnice, sau investigaţii/examinări cu caracter tehnic, necesare autorizării instalaţiei.

Cei mai mulţi operatori RSVTI cunosc procedura de autorizare a instalaţiei, în cazurile în care, documentele însoţitoare sunt complete, dar mulţi dintre ei întâmpina greutăţi atunci când acestea lipsesc, când instalaţia nu mai are placă de timbru, sau această este deteriorată sau ilizibilă.

Cel mai des am întâlnit aceste situaţii la maşini de ridicat de genul stivuitoarelor autopropulsate.

Pentru a veni în ajutorul celor care întâmpina astfel de greutăţi, am să descriu mai jos, modalităţile prevăzute de prescripţiile  ISCIR în vigoare, pentru câteva cazuri concrete:

 

Cazul 1.

Stivuitorul are placă de timbru şi documentaţie tehnică originală, chiar şi Certificatul de Certif confconformitate CE al producătorului.

În acest caz, se întocmeşte Cartea tehnică a stivuitorului în limba română conform documentaţiei însoţitoare (sau se va traduce în limba română cartea tehnică originală)  care va fi avizată de către RADTP IR. Certificatul de conformitate CE al producătorului se va traduce în limba română. Cartea tehnică şi Certificatul de conformitate CE, se depun la unitatea CNCIR la care este arondat deţinătorul/utilizatorul stivuitorului, însoţite de Cererea de autorizare.

Dacă stivuitorul, are totuşi o vechime mai mare decât cea prevăzută prin HG 2139, se solicită unei firme autorizate efectuarea unei investigaţii/examinări cu caracter tehnic, pentru stabilirea duratei de viaţă a stivuitorului. Documentaţia întocmită în urmă  acestei investigaţii/examinări cu caracter tehnic (Program  de verificări şi Raport tehnic de verificări) avizată de RADTE IR şi acceptată de ISCIR, împreună cu Cartea tehnică a stivuitorului şi Certificatul de conformitate CE al producătorului, se depune la unitatea CNCIR la care este arondat deţinătorul/utilizatorul stivuitorului, însoţită de Cererea de autorizare.

 

Cazul 2.

Stivuitorul are placă de timbru,  are şi documentaţie tehnică originală, dar nu are Certificatul de conformitate CE al producătorului.

Se întocmeşte Cartea tehnică a stivuitorului în limba română conform documentaţiei însoţitoare (sau se traduce Cartea tehnică originală) care se va aviza de către RADTP.

Se solicită unei firme autorizate, efectuarea unei investigaţii/examinări cu caracter tehnic, chiar dacă stivuitorul se află în perioada de utilizare (vechimea) prevăzută prin HG 2139.

Documentaţia întocmită în urmă  acestei investigaţii/examinări cu caracter tehnic (Program  de verificări şi Raport tehnic de verificări) avizată de RADTE IR şi acceptată de ISCIR, împreună cu Cartea tehnică a stivuitorului, se depune la unitatea CNCIR la care este arondat deţinătorul/utilizatorul stivuitorului, însoţită de Cererea de autorizare.

Cazul 3.

Stivuitorul are placă de timbru dar nu  are şi documentaţie tehnică originală şi nici placa timbruCertificatul de conformitate CE al producătorului. (Cazul frecvent în care singurul document este factura de cumpărare)

Se întocmeşte Cartea tehnică a stivuitorului în limba română, cu ajutorul verificărilor şi măsurătorilor efectuate asupra stivuitorului şi cu informaţii preluate din documentaţii ale maşinilor de ridicat similare, după care se supune spre verificare şi avizare către RADTP IR autorizat ISCIR. (În cele mai multe cazuri RADTP face el însuşi operaţiunile necesare întocmirii Cărţii tehnice)

Se solicită unei firme autorizate, efectuarea unei investigaţii/examinări cu caracter tehnic. Documentaţia întocmită în urmă  acestei investigaţii/examinări cu caracter tehnic (Program  de verificări şi Raport tehnic de verificări) avizată de RADTE IR şi acceptată de ISCIR, împreună cu Cartea tehnică a stivuitorului, se depune la unitatea CNCIR la care este arondat deţinătorul/utilizatorul stivuitorului, însoţită de Cererea de autorizare.

 

În toate aceste cazuri, la primirea documentaţiei şi a cererii deţinătorului/utilizatorului, CNCIR programează instalaţia pentru verificări tehnice în vederea autorizării şi informează deţinătorul cu privire la dată stabilită pentru verificări.

În urmă verificărilor, CNCIR întocmeşte Raportul tehnic de verificări, urmând că, dacă rezultatul verificărilor este corespunzător, în decurs de 30 de zile să emită Autorizaţia de funcţionare prin înregistrarea  stivuitorului şi atribuirea unui număr de autorizaţie de către ISCIR.

Doar în acest moment maşina de ridicat se consideră autorizată şi poate funcţiona.

 

În conformitate cu prevederile PT R1 -2010, cap. VIII privind Timbrarea şi Retimbrarea, maşinile de ridicat, aflate în funcţionare fără placă de timbru, se timbrează în următoarele situaţii:

“ a) atunci când această lipseşte, este deteriorată sau este ilizibilă;

  1. b) atunci când se modifică parametrii de funcţionare ai maşinii de ridicat în urmă reparării

sau a efectuării unor investigaţii/examinări cu caracter tehnic”.

De asemenea: “Pentru maşinile de ridicat aflate în funcţionare, la care placă de timbru nu există sau este deteriorată, această se poate reconstitui de către persoană juridică deţinătoare, în baza documentaţiei existente. Placă de timbru trebuie să fie conform documentaţiei tehnice de însoţire şi trebuie să fie aplicată de către RSVTI al deţinătorului/utilizatorului, care trebuie să întocmească un proces-verbal în cartea maşinii de ridicat.“

Datele care trebuie să fie înscrise pe placă de timbru sunt cel puţin:

–          Tipul instalaţiei,

–          număr/an de fabricaţie,

–          numele producătorului,

–          parametrii principali de funcţionare.

 

Aplicarea plăcii de timbru pentru maşinile de ridicat neautorizate, la care se solicită autorizarea funcţionarii, se va face numai în urmă efectuării unor investigaţii/examinări cu caracter tehnic, conform prevederilor prescripţiei tehnice.

În final, vreau să reamintesc faptul că, în conformitate cu Ordinul nr. 225/2013 pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind autorizarea operatorului responsabil cu supravegherea tehnică a instalaţiilor/echipamentelor din domeniul ISCIR – operator RSVTI, aprobată prin Ordinul inspectorului de stat şef al Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat nr. 130/2011, articolul 39 alineatul (2), litera -p3), operatorul RSVTI este obligat să participe şi “să confirme lucrările de verificări tehnice în utilizare pentru investigaţii/examinări cu caracter tehnic la instalaţiile/echipamentele prevăzute în anexă nr. 10, în conformitate cu prevederile prescripţiilor tehnice aplicabile;”, prin întocmirea unui Proces Verbal de asistare, care trebuie semnat şi de către deţinătorul instalaţiei, RADTE IR care efectuează investigaţiile şi de către reprezentantul laboratorului de examinări nedistructive care a efectuat aceste examinări.

Procesul verbal de confirmare a lucrarilor, se ataşează documentaţiei de examinări,  la depunerea Raportului de verificări tehnice la ISCIR, pentru avizare.

 

                               Ing. Sorin IaruSorin

                        RADTP-IR, RADTE-IR,

                  S.C. MADIS SERV S.R.L. Sibiu

10 comentarii la „Ghid practic de autorizare a masinilor de ridicat -Second hand

  1. Buna ziua,
    In primul rand, multumim pt articol. La cum ati detaliat, nu cred ca e cineva sa nu inteleaga. Referitor la “PV asistare” la expertiza: Eu nu am pus detinatorul instalatiei sa mai semneze, intrucat eu sunt RSVTI angajat al detinatorului. Nici reprezentantul laboratorului nu am cerut sa semneze. L-am semnat eu, RADTE IR si reprezentantul societatii care mi-a facut expertiza. Am gresit cu ceva in legatura cu semnatarii Procesului Verbal?
    Multumesc,

    1. Buna ziua,
      E bine ca semnatarii PV de asistare sa fie cei inscrisi pe formularul de PV. Deci ar trebui sa semneze si laboratorul. Referitor la conducerea societatii, cred ca ar fi bine pentru dvs., sa cunoasca mai de aproape activitatea pe care o desfasurati ca RSVTI.

      cu stima,
      Sorin Iaru

      1. Buna ziua si multumesc pt raspuns!
        De acum o sa pun laboratorul si directorul sa le semneze. Conducerea cunoaste activitatea mea de RSVTI (intrucat mai am si alta functie pe langa cea de RSVTI si ne intersectam zilnic), mai greu cu aprecierile (financiare) din partea conducerii… 🙂 :).

        Cu stima,
        Emil VASILESCU

  2. Multumim pentru informatii. Trebuie sa extindem procedura si la instalatiile sub presiune.

  3. Buna ziua,
    Daca faceti referire la mine. Imi cer scuze, eram le serv si am scris repede. Nu sunt genul nerecunoscator. Va multumesc oricum!
    Cu stima,

  4. Multumim pentru cele transmise. E bine de stiut sau uneori de reamintit. Avand in vedere viteza cu care se misca lucrurile, mai trec si pe langa noi anumite informatii. Simt o colaborare intre cei ce suntem implicati sa asta …mult conteaza…

  5. Buna ziua,

    In cazul in care ma regasesc in Cazul 3 din ghidul practic expus de Dvs. (http://www.madis.ro/blog/ghid-practic-2016-06-28/), adica stivuitorul are placă de timbru dar nu are şi documentaţie tehnică originală (pe care o putem traduce din Engleza) şi nici Certificatul de conformitate CE al producătorului (stivuitoare S/H din Japonia), care ar fi timpul necesar in vederea obtinerii Autorizaţiei de funcţionare din momentul in care aduc stivuitorul in tara, in Buzau mai precis?
    Ma ajuta in vre-un fel daca vanzatorul imi da un certificat de origine, o declaratie de conformitate (vanzatorul nefiind din UE)?
    M-ati putea ajuta sa trec prin hatisurile legislative romanesti, in vederea autorizarii de functionare a stivuitoarelor?
    Multumesc anticipat.

    Cu stima,
    Eugen

    1. Din cate stiu fara Certificatul de conformitate CE, nu ai voie sa le folosesti in Romania , nici cu expertiza. Dar nu sunt la birou sa verific, mai astept o opinie.

  6. Buna ziua,
    Ce faci, cand intalnesti o transpaleta manuala, fara placuta, fara documentatie tehnica?
    Multumesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *