Despre Legea 64-republicată în 2019 și propunerea de HG 1340.

Mă voi referi în acest articol la Legea 49-2019 care modifică și completează Legea 64-2008 și la Propunerea de modificare a HG 1340-2001, aflată in faza de aprobare în Guvern. (conform informatiilor mele sunt 90% șanse să se adopte în forma propusă)

Ce aduce nou Legea 49-2019:

În primul rând, vreau să îți spun că Legea 64-2019, a intrat în vigoare la 3 luni de la publicarea în Monitorul Oficial. A fost publicată în 14 martie 2019, așadar este
în vigoare de la 14 aprilie 2019.

  • CNCIR ramâne singura societate care va putea face verificări pentru autorizarea funcționării și verificări tehnice în funcționare.
  • Transformă ISCIR în instituție extra-bugetară și cu reorganizare teritorială.
  • Vor fi 12 Inspecții teritoriale, conform hărții de mai jos:

În anexa 2 sunt menționate instalațiile care vor fi verificate de CNCIR și autorizate de ISCIR:

ANEXA 2

Instalații sub presiune și instalaţii de ridicat clasice, aparate consumatoare de combustibil şi componente ale acestora

  1. Cazane pentru abur, pentru apă caldă sau fierbinte
  2. Echipamente sub presiune mai mare de 0,5 bari 2^1. Instalaţii pentru gaze petroliere lichefiate – GPL, instalaţii pentru gaze naturale comprimate – GNC şi instalaţii pentru gaze naturale comprimate pentru vehicule – GNCV
  3. Recipiente simple sub presiune mai mare de 0,5 bari
  4. Macarale, ascensoare, elevatoare, instalaţii de transport pe cablu, instalaţii de ridicat pe plan înclinat, poduri rulante şi alte mecanisme de ridicat
  5. Aparate de încălzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos
  6. Arzătoare cu combustibil lichid sau gazos
  7. Accesorii de securitate pentru instalaţiile, echipamentele şi aparatele prevăzute la pct. 1 şi 3 – 6
  8. Aparatură şi instalaţii de automatizare aferente instalaţiilor şi echipamentelor prevăzute la pct. 1 – 7
  9. Instalaţii şi echipamente destinate, montate şi utilizate în cadrul parcurilor de distracţii

Anexa 3 se referă la instalaiile din domeniul nuclear, nu o sa le public aici.

Anexa 4

Instalaţii sub presiune şi instalaţii de ridicat clasice, aparate consumatoare de combustibil şi componente ale acestora la care verificările tehnice în utilizare sunt efectuate de către persoane fizice şi juridice autorizate ISCIR: (adica de catre RSVTI si Societati autorizate )

  1. Cazane pentru abur şi pentru apă fierbinte având presiune x volum ≤ 60 (bar x litru)
  2. Recipiente de categoria I stabilită conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 123/2015 privind stabilirea condiţiilor pentru punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor sub presiune, cu modificările ulterioare
  3. Aparate de încălzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos cu puteri nominale ≤ 400 kW
  4. Arzătoare cu combustibil lichid sau gazos
  5. Butelii cu volum ≤ 150 litri şi butoaie cu volum ≤ 1.000 litri pentru gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune
  6. Macarale cu sarcina nominală ≤ 1 t şi cele cu acţionare manuală
  7. Stivuitoare şi translatoare stivuitoare, cu acţionare manuală
  8. Platforme ridicătoare nedeplasabile/deplasabile exclusiv pentru materiale, cu sarcina nominală ≤ 1 t şi platforme ridicătoare pentru persoane cu dizabilităţi
  9. Elevatoare pentru vehicule, cu acţionare manuală
  10. Mecanisme de ridicat având sarcina nominală ≤ 1 t şi cele cu acţionare manuală
  11. Ascensoare destinate transportului de materiale având sarcina nominală < 100 kg
  12. Mecanisme şi instalaţii de ridicat pentru teatre, acţionate manual
  13. Echipamente pentru spaţii de joacă
  14. Dispozitive de siguranţă aferente instalaţiilor şi echipamentelor prevăzute la pct. 1-3 din prezenta anexă şi dispozitive de siguranţă aferente instalaţiilor şi echipamentelor prevăzute la pct. 1-3 şi 5 din anexa nr. 2″

Deci începand cu 17 aprilie 2019, RSVTI-știi nu mai au dreptul să admită funcționarea platformelor de persoane, indiferent de sarcină și a celor de marfă cu sarcina peste 1 tonă. Acestea intră în sarcina CNCIR.

Problema este ce facem cu deservenții acestor platforme, numiti în Propunerea de HG „Operator la platforme pentru lucrul la înălțime”

Având în vedere că HG de modificare a HG 1340, nu a ieșit înca din Guvern, ISCIR nu poate demara Autorizarea societăților ce vor efectua cursuri de școlarizare pentru această meserie.

Dacă ținem cont și de perioada mare de derulare a școlarizării, anul acesta sunt slabe șanse să vedem Operatori de platforme, autorizați.

Ce vom face noi, ca RSVTI-ști în acest caz? Vom mai proceda la instruirea și acceptarea manevranților de platforme ridicătoare? Pe principiul răului cel mai mic, aș zice că da. Tot mai bună e o instruire, fie ea și de două zile, decat nimic.

Poate nu ar strica, în acest caz, să primim un sfat din partea ISCIR.

Ing. Adrian Miclăuș, dezvoltator program informatic ExpertRSVTI

3 comentarii la „Despre Legea 64-republicată în 2019 și propunerea de HG 1340.

  1. ISCIR va se emite aviz obligatoriu de montare pentru;
    – Macarale cu sarcina nominală > 1 t, cu excepția celor cu
    acționare manuală, indiferent de sarcina nominală
    – Platforme ridicătoare nedeplasabile pentru persoane, indiferent de
    sarcina nominală, platforme pentru materiale cu sarcina nominală
    > 1t și platforme ridicătoare pentru persoane cu dizabilități montate
    la instituții publice, de interes public sau care oferă servicii publice
    – Elevatoare pentru vehicule, cu excepția celor acționate manual,
    indiferent de sarcina nominală
    – Sisteme de parcare pentru vehicule, cu platforme ridicătoare
    – Mecanisme de ridicat având sarcina nominală > 1 t, cu excepția
    celor cu acționare manuală, indiferent de sarcina nominală
    – Ascensoare de mărfuri exclusiv cu comandă exterioară,
    ascensoare cu schip și ascensoare de construcție specială pentru
    materiale, având sarcina nominală ≥ 100 kg
    – Instalații de transport pe cablu și pe plan înclinat pentru materiale
    – Scări și trotuare rulante
    – Mecanisme și instalații de ridicat pentru teatre, cu excepția celor
    acționate manual, indiferent de sarcina nominală
    – Echipamente pentru parcurile de distracții
    In PT CR1/2018 nu exista pozitie tarifara. Cum credeti ca va fi acoperită activitate pana la elaborarea PT CR1/2019?

Lasă un răspuns